Klippar Service logotype för hemsidan: www.klipparservice.se

Vanliga frågor

Vi säljer det mesta inom hjulmotordelar till Husqvarna och Gardena. Vi erbjuder kompletta reparationssatser passande de vanligaste motorerna. Till de äldre maskinerna lagerhåller vi det mesta såsom kugghjul i plast och stål, brickor, stift och hjullager. Även renoveringssatser till framhjul samt låsbrickor i rostfritt finns på lager. Hos Klipparservice hittar man helt enkelt det mesta, frågan är nog snarare vad vi inte har när det gäller hjulmotordelar! 😊
Ambitionen är att alltid skicka reservdelarna så snabbt som möjligt. Beställning innan 22.00 postas oftast dagen efter. Kundservice är högt prioriterad då vi vet att gräsklipparen helst skulle vara reparerad igår 😊
Ja, på sidan "Handledning" finns det ni behöver för att lyckas med er reparation. Där finns både ett Youtubeklipp och en PDF-instruktion.
Om maskinen har gått över 5000 timmar så är det mycket troligt att motorerna behöver renoveras. För att undvika följdskador på fler kugghjul är det bra att byta dem innan det kuggar över helt och hållet.
Symptom på utslitna kugghjul:
    • Motorn knäpper onormalt under körning och det låter som att motorn kuggar över.
    • Maskinen svänger okontrollerat.
    • Maskinen kan inte hitta hem till laddstationen längs guidetråden.
    • Om maskinen snurrar runt mer än normalt.
Ett enkelt test för att bedöma skicket på hjulmotorn är att dra framåt/bakåt i hjulet. En ny motor har glapp på ca 3mm mätt på hjulets utsida. Är måttet ca 10mm är växellådan sliten och bör repareras. Även ett stort sidoglapp, större än 5mm tyder på dåliga hjullager. Bästa sättet att kontrollera hjulmotorns skick är att skruva isär den och inspektera kugghjulen.
Stora motorer (320,330X, 420, 430X, 440, 450X mm.)
I de stora växellådorna är det oftast bara det mittre kugghjulet (solhjul) som blir utslitet i den yttersta delen av växellådan. Ibland kan också de fyra stora planetkugghjulen behöva bytas. Detta beror oftast på brustna kuggar då de kuggat över för länge men ibland även på grund av att hålen i mitten av dem blivit för slitna.
Ibland kan plastkugghjulen närmast elmotorn få något förstorade hål men det är inget som påverkar hållbarheten. För bra livslängd på din hjulmotor behöver även hjullagren bytas och hjulaxeln fästas med gänglåsning i dem.

Små motorer (105,305,310, 315, Gardena)
I de små motorerna är det oftast det yttre lagret med kugghjul och planethållarstift som blir utslitna. Stiften blir nednötta och hålen i de tre planetkugghjulen blir för stora. I dessa små motorer kan även det mittre kugghjulet (solhjulet) bli utslitet, oftast till följd av dåliga hjullager.
I vissa fall kan även de snedskurna plastkugghjulen som drivs av elmotorn gå sönder. För bra livslängd på din hjulmotor behöver även hjullagren bytas och hjulaxeln fästas med gänglåsning i dem.

Motorer märkta med Linix
Dessa motorer håller en hög kvalitét och har inte samma typfel som de andra motorerna.
Det vanligaste problemet är att plastkugghjulen närmast elmotorn går sönder. Ibland kan också kugghjulen i den yttre delen närmast hjulet bli utslitna. Hjullager kan skära ihop och blockera motorn och detta kan leda till att hjulaxeln blir skadad. Även hjulets planethållarstift kan gå av och blockera rotationen.

Motorer märkta med Dunkermotoren (230, 260, 265ACX, tidiga 330X)
Även dessa motorer håller hög kvalitét och är de inte misskötta brukar de hålla mycket länge. Det vanligaste problemet är att plastkugghjulen närmast elmotorn går sönder. Även det yttre planetstegets stålkugghjul, stift samt ringhjulet med invändiga kuggar som omsluter alla planetkugghjul kan bli utslitet.
Obs! Ska du skruva med denna motortyp är det viktigt att hålla ordning på vilka kugghjul som suttit var. Risken är annars att kugghjul går sönder när maskinen är igång igen. Detta då kugghjulen är tillverkade av tre olika material. Närmast elmotorn är kugghjulen gjorda av plast. Det mittre lagret har sintrade metallkugghjul (rundat runt hålet i mitten) och det yttersta lagret har stålkugghjul (kantigt runt hålet i mitten).
T.ex. ”Hjulmotor höger blockerad”
Om liknande felkod syns i displayen kan det bero på följande:

Generation 3 (310, 315, 320,330X, 420, 430X, 440, 450X)
Om motorn går runt men känns onormalt trög är detta troligt att det beror på någon av följande orsaker:
    • I sällsynta fall kan fett ha trängt in i elmotorn och blockerar motorns rotation. Detta kan repareras om man viker ut pressningarna som fäster gaveln och knackar lätt på motoraxeln med en träbit. När motorn är delad kan man rensa ur fettresterna så att motorn återigen kan snurra fritt. Sedan återmonteras gaveln och stukningarna knackas in igen. Detta kan hända både på stor och liten motor. I enstaka fall kan också fettet i växellådan torkat så växellådan går trögt; detta gäller främst de små motorerna.
    • Rester av kugghjul kan blockera kugghjulens rotation. På både stora och små maskiner kan kugghjul brista och blockera rotationen helt eller delvis.

Generation 2 (220AC, 230ACX, 260ACX, 265ACX) gäller även 105/305
I dessa maskiner är det vanligaste felet att huvudkretskortet har blivit fuktskadat. Detta kontrolleras enklast genom att byta höger och vänster hjulmotor för att se om felet följer motorn. Följer felet med motorn kan man konstatera att det är fel på motorn. Om felet däremot kvarstår på samma sida är det huvudkretskortet som är defekt.
Hur lång livslängd har elmotorerna?
Elmotorerna håller mycket hög kvalitet. I min testmaskin (430X 2016) så har elmotorerna nu gått 15000 timmar och de visar inga tecken på slitage.
Enligt min erfarenhet är det enbart i enstaka fall, under 1% som elmotorn går sönder. I de fall jag sett elmotorer med dåliga lager har orsaken varit en fuktskada.

Hur lång livslängd har växellådan?
Växellådorna på de stora maskinerna brukar bli utslitna någonstans mellan 5000 och 10000 timmar. De går då att reparera med en reparationssats. Detsamma gäller även de mindre maskinerna men med något lägre driftstimmar.
Efter reparation med metoden jag visar i Youtubeklippet kan man räkna med att hållbarheten är minst lika lång som original, troligtvis mycket längre. Min testmaskin har gått 9000 timmar efter reparation och slitaget är obefintligt.

Det som är bra med min reparationsmetod är att hjullagringen blir förbättrad och slitaget på denna upphör. Detta i kombination med kugghjul och fett med hög kvalitét gör att växellådans svagheter blir avhjälpta.
Gör ett test av hjulmotorerna i Verktygsmenyn. Se tillvägagångssätt i slutet av Youtubeklippet då detta är en dold meny. Strömförbrukningen vid full hastighet bör inte vara mycket över 250mA. Kontrollera strömförbrukningen en gång till efter att maskinen varit igång ett dygn.
Jag är stolt över mina delar vet att det är bra kvalitét och har därför 2 års garanti på mina kugghjul. Detta gäller under förutsättning att man varit noggrann och följt instruktionerna i Youtubeklippet. Har man gjort det kommer man inte ha problem med hållbarhet på många år framåt.
Vi servar Husqvarna Automower och Gardena.
Vi reparerar på kort tid då vi vet att det är viktigt att klipparen inte står stilla längre än nödvändigt. Räkna med ungefär en vecka beroende på reparationens omfattning.

Se våra reservdelssatser i KlipparService Webb Shop.

KLIPPARSERVICE
Grännaforsa Stugan 1, 34263 Moheda
info@klipparservice.se
Juridisk information & Webb Shop
© Gordon Ekman AB 2023. Alla rättigheter förbehålles.