Stora motorer (320,330X, 420, 430X, 440, 450X mm.)
I de stora växellådorna är det oftast bara det mittre kugghjulet (solhjul) som blir utslitet i den yttersta delen av växellådan. Ibland kan också de fyra stora planetkugghjulen behöva bytas. Detta beror oftast på brustna kuggar då de kuggat över för länge men ibland även på grund av att hålen i mitten av dem blivit för slitna.
Ibland kan plastkugghjulen närmast elmotorn få något förstorade hål men det är inget som påverkar hållbarheten. För bra livslängd på din hjulmotor behöver även hjullagren bytas och hjulaxeln fästas med gänglåsning i dem.
Små motorer (105,305,310, 315, Gardena)
I de små motorerna är det oftast det yttre lagret med kugghjul och planethållarstift som blir utslitna. Stiften blir nednötta och hålen i de tre planetkugghjulen blir för stora. I dessa små motorer kan även det mittre kugghjulet (solhjulet) bli utslitet, oftast till följd av dåliga hjullager.
I vissa fall kan även de snedskurna plastkugghjulen som drivs av elmotorn gå sönder. För bra livslängd på din hjulmotor behöver även hjullagren bytas och hjulaxeln fästas med gänglåsning i dem.
Motorer märkta med Linix
Dessa motorer håller en hög kvalitét och har inte samma typfel som de andra motorerna.
Det vanligaste problemet är att plastkugghjulen närmast elmotorn går sönder. Ibland kan också kugghjulen i den yttre delen närmast hjulet bli utslitna. Hjullager kan skära ihop och blockera motorn och detta kan leda till att hjulaxeln blir skadad. Även hjulets planethållarstift kan gå av och blockera rotationen.
Motorer märkta med Dunkermotoren (230, 260, 265ACX, tidiga 330X)
Även dessa motorer håller hög kvalitét och är de inte misskötta brukar de hålla mycket länge. Det vanligaste problemet är att plastkugghjulen närmast elmotorn går sönder. Även det yttre planetstegets stålkugghjul, stift samt ringhjulet med invändiga kuggar som omsluter alla planetkugghjul kan bli utslitet.
Obs! Ska du skruva med denna motortyp är det viktigt att hålla ordning på vilka kugghjul som suttit var. Risken är annars att kugghjul går sönder när maskinen är igång igen. Detta då kugghjulen är tillverkade av tre olika material. Närmast elmotorn är kugghjulen gjorda av plast. Det mittre lagret har sintrade metallkugghjul (rundat runt hålet i mitten) och det yttersta lagret har stålkugghjul (kantigt runt hålet i mitten).